Cécile JODOGNE - STAATSSCRETARIS VOOR HET BRUSSELSE GEWEST MINISTER VAN DE BRUSSELSE FRANSTALIGE REGERING

Nieuwe Brusselse talenten volgen opleiding in exportberoepen

donderdag, 19 april, 2018

deelnemers opleidingen export beroepenWoensdagmorgen heeft Cécile Jodogne de 33 deelnemers van de programma’s BEMP (Brussels Export Manager Program) en IEO (Import Export Officer) ontmoet. Bedoeling van deze ontbijtontmoeting was om samen met de stagiaires ervaringen van tijdens hun opleiding uit te wisselen en een antwoord te geven op hun eventuele vragen net voor hun vertrek op stage in België of in het buitenland.

Een programma, twee opleidingen

De opleidingen worden gezamenlijk georganiseerd door Brussels Invest & Export (hub.brussels), Cefora/Cevora, de VDAB en Bruxelles Formation en worden op twee verschillende manier georganiseerd  :

Een eerste heeft betrekking op de BEMP en bestaat uit een onderdompeling van 6 maanden in de internationale handel waarvan 8 weken theoretische opleiding, 6 weken in een Brusselse KMO en 2 maanden in het buitenland om er een marktonderzoek te voeren en de geselecteerde prospecten te testen tijdens de stage. Deze opleiding is toegankelijk voor de houders van een Bachelor of Master-diploma met een goede kennis van het Engels en ten minste één andere vreemde taal. Dit jaar vertrekken de kandidaten naar Montréal, Parijs, Casablanca, New-York, Parijs, Lyon, Sao Paulo, San Francisco, Jakarta, Johannesburg en Tokio.  

De tweede heeft betrekking op de IEOP en richt zich op houders van een diploma CESS, Bachelor of Master. Zij zijn op dit ogenblik in opleiding om het reilen en zeilen van de import en export te ontdekken, met name via het voorbereiden van prospectiemissies en het onderhouden van contacten vanuit Brussel, maar ook door uiteenlopende administratieve taken te verrichten. Zij zullen van mei tot juli stage lopen in België.  

Alle stagiairs zijn werkzoekenden, gemiddeld tussen de 30 en 34 jaar oud met elk een zeer afzonderlijk en uiteenlopen parcours.

Deze opleidingen komen tegemoet aan een reële vraag van de KMO’s die specialisten nodig hebben om hun export naar nieuwe markten te ontwikkelen.

Staatssecretaris voor Buitenlandse Handel Cécile Jodogne is verheugd met de uitstekende gelegenheid van dit programma voor de toekomst van de stagiairs : “Sinds 2005, jaar waarin het eerste opleidingsprogramma van start is gegaan, werden om en bij de 350 kandidaten opgeleid, zowel Nederlandstaligen als Franstaligen”, verduidelijkt ze. “Bovendien bedraagt het gemiddelde percentage beroepsinschakeling van de opgeleide kandidaten 60% en voor editie 2016 was dat zelfs 75%” voegde ze hieraan toe.

Hiermee komt men tegemoet aan een reële vraag van de KMO’s die specialisten nodig hebben om hun export naar nieuwe markten te ontwikkelen.

Brusselse KMO’s werven ook aan

Een voormalige stagiaire BEMP werd aangeworven in een Brusselse KMO na afloop van haar stage in New-York. Cécile Jodogne heeft ook een bezoek gebracht aan het ontwerp- en ontwikkelingsatelier “Les Skewies” om er de oprichters en de desbetreffende stagiair te ontmoeten.

Skewies boekentasGrappige en gekleurde boekentassen en pennenzakken ! Les Skwesies is een merk dat gespecialiseerd is in originele accessoires voor kleine en grote kinderen (boekentassen, pennenzakken, enz.) Met praktische, gekleurde en ludieke producten gaat Les Skewies voor kwaliteit aan een aanvaardbare prijs. Na 20 jaar ervaring in de sector van de tekenfilms, heft Sylvie Lacroix besloten om over te stappen naar de textielwaren. De kleine onderneming telt voortaan 3 werknemers : Sylvie, haar man François en Constance, ex-BEMP-stagiaire.

Het merk Skewies exporteert vrij goed: "90% van onze omzet wordt in het buitenland gerealiseerd. Onze belangrijkste exportmarkt is Frankrijk, maar we exporteren ook naar Israël, Zwitserland, Italië en Azië. Ons huidige project is de ontwikkeling van de Amerikaanse markt. Daarom verwelkomden we vorig jaar een BEMP-stagiaire die we hebben aangeworven na afloop van de prospectiemissie die ze voor ons volbracht in New York." verklaart Sylvie Lacroix, uitgever van het merk. "Exporteren naar het buitenland is een uitdaging: elk land heeft zijn eigen manier van werken, het is niet omdat onze producten één keer verspreid worden dat het een uitgemaakte zaak is.  Nieuwe strategieën moeten voortdurend ingevoerd worden, net als de nodige stappen (dan) gezet moeten worden om nieuwe distributeurs aan te spreken.  Alle registers moeten opengetrokken worden !” voegt ze eraan toe.

Skewies team