Cécile JODOGNE - STAATSSCRETARIS VOOR HET BRUSSELSE GEWEST MINISTER VAN DE BRUSSELSE FRANSTALIGE REGERING

Mode en design in New York

vrijdag, 25 mei, 2018

Mode en Design in New York - Brussels Days Andere focus van de Brussels Days 2018 : de modesector. Brusselse ontwerpers werden tijdens verschillende evenementen in de kijker gezet.

Met Brussels Invest & Export (hub.brussels) gaat het MAD (Brussels centrum voor mode en design) op prospectie naar internationale markten om Brusselse ontwerpers nieuwe kansen te bieden. Brussels Days 2018 is de gelegenheid om acties te lanceren, elk jaar opnieuw.

Via een workshop konden de ontwerpers ideeën en ervaringen uitwisselen met hun New Yorkse gesprekspartners om de winkelstraten en distributiestrategieën in New York te benaderen. Hoe deze markt te betreden? Deze focus op distributie om heel concreet de Brusselse ontwerpers te helpen.

 “De mode- en designsector is belangrijk voor het imago van Brussel. Het creëert banen en waarde, ook in Brussel. Naar schatting genereert de sector 6.624 directe en indirecte banen en 411 miljoen euro toegevoegde waarde. In 2017 werden 6 ontwerpacties in het buitenland georganiseerd door Brussels Invest Export en MAD, " legde ze uit.

9 stylisten en ontwerpers waren aanwezig: Supernest (sieradenontwerper), Comme les loups (accessoirelabel gespecialiseerd in vlinderdassen en dassen), Et le Bijou créa la femme, Isabelle Baines (mode en accessoires), Kim Mee Hye (Sieradenontwerp), Belgemo (mode-accessoires, hoofddeksel MY BOB), Ets Deffense Snobe (confectiekleding dames), Spleen (kledingmerk), Soclothes (breiwerk).

Specialisten uit de sector deelden hun visie op multiculturalisme, onderwijs, architectuur, mode en erfgoed in Brussel met verhalen en anekdotes geïllustreerd aan de hand van de creaties van de verschillende ontwerpers.

Inspiratie in de Dover Street Market

In de Dover Street Market in New York, een concept store tegen de stroom van de huidige verkoopstandaarden in, konden de aanwezige Brusselse ontwerpers de specifieke werkingsmodus van de store ontdekken. Niet alleen stukken van jonge ontwerpen met een innovatieve aanpak, maar ook speciaal uitgekozen producties van luxehuizen stelen de show.  

"Mode en detailhandel zijn in veel opzichten stereotiep en saai geworden en het verbaast me niet dat de online verkoop alsmaar toenoemt", zegt James Gilchrist, CEO van Comme des Garçons USA en Dover Street Market New York, op Fashion Unfiltered. "Daarom willen we dat onze klanten elke keer ze bij ons binnenwandelen een spannende en bijzondere ervaring beleven. We willen hen producten laten zien die volgens ons de beste zijn en we presenteren deze producten in nieuwe faciliteiten / uitstalramen die we regelmatig veranderen. Met de mode die sneller evolueert, wachten onze klanten altijd op iets nieuws. Het is onze taak om hen dat aan te bieden.”