Cécile JODOGNE - STAATSSCRETARIS VOOR HET BRUSSELSE GEWEST MINISTER VAN DE BRUSSELSE FRANSTALIGE REGERING

Media en cinema, snel groeiende sectoren in Brussel

donderdag, 15 maart, 2018

MIPIm - media"In Brussel is er echte bereidheid om een multicultureel, multifunctioneel ecosysteem te creëren met focus op de media in brede zin ", verklaarde Cécile Jodogne, Staatssecretaris van Buitenlandse Handel, vanochtend op de MIPIM (de beurs voor professionnals uit de vastgoedsector) van Cannes tijdens een conferentie over het project mediapark.brussels.

"We hebben de ambitie om de positie van Brussel als hub voor de creatieve industrie, en meer in het bijzonder voor de audiovisuele en de mediasector, aanzienlijk te versterken," voegde ze eraan toe. De creatie van de koepelorganisatie screens.brussels twee jaar geleden gaat in deze richting omdat het, zowel in termen van financiering als logistieke ondersteuning ondersteuning biedt aan media- en bioscoopproducties in Brussel. Het maakt ook de financiering en begeleiding mogelijk van audiovisuele bedrijven gevestigd in Brussel.

... En dit platform wept haar vruchten af, want op 24 maanden tijd werden Belgische tv-series zoals La Trêve (The Break), Ennemi public (Public Enemy) en zelfs Unit 42 uitgezonden in Frankrijk en in heel Europa ! Dit toont aan dat er sprake is van een echte dynamiek.

 

Cijfers waarop Brussel trots mag zijn

In 2017 werden 24 langspeelfilms, 15 kortfilms, 16 tv-series en 38 reclamespots opgenomen in de Belgische hoofdstad, waaronder meer dan 30% van de buitenlandse producties, waarvan meer dan de helft Frans is. Niet minder dan 16.000 banen zijn dus afhankelijk van de audiovisuele industrie in Brussel.

De meeste van de grote Belgische mediagroepen en de meerderheid van de beroepsorganisaties en lobbygroepen uit de media en de audiovisuele sector hebben hun hoofdkantoor in Brussel. In de hoofdstad zijn er ook talrijke scholen voor communicatie, podiumkunsten en multimedia-technieken zijn, waar elk jaar meer dan 300 studenten afstuderen.

De sector van de creatieve en culturele industrieën vertegenwoordigt in Brussel 13.500 bedrijven en 32.000 banen, waarvan de helft alleen al voor de mediasector. Met betrekking tot audiovisuele productie zijn 500 bedrijven in de regio actief in de productie, postproductie, visuele effecten, virtuele en toegevoegde realiteit, enzovoort. Deze bedrijven worden trouwens ook ondergebracht in de cluster screen.brussels.

Op Belgisch niveau is Brussel het zenuwcentrum voor deze sector in België. Ook op Europees niveau moet het een zenuwcentrum worden. Het nieuwe beleid van de overheid is trouwens gericht op het bereiken van deze doelstelling.