Cécile JODOGNE - STAATSSCRETARIS VOOR HET BRUSSELSE GEWEST MINISTER VAN DE BRUSSELSE FRANSTALIGE REGERING

Brusselse projecten verdedigen op MIPIM, voor een stad waar welzijn centraal staat

vrijdag, 9 maart, 2018

Mipim Tijdens editie 2018 van de MIPIM zal de Brusselse Staatssecretaris voor Buitenlandse Handel, Cécile Jodogne, de conferentie van het programma van het Brussels Gewest leiden. Het programma bestaat uit een aaneenschakeling van ontmoetingen en evenementen waarbij de vastgoedsector kennis kan maken met de initiatieven van het Gewest voor een productieve en innoverende stad dankzij publiek/private samenwerkingen.

Rechtstreeks verbonden met het Brussel van morgen

De MIPIM, de Internationale markt van professionals uit de vastgoedsector, is niet zo gekend bij het grote publiek. En toch, welke functies zijn nu belangrijker dan het wonen,  het leven in onze werkruimtes, het beschikken over openbare ruimtes en overheidsdiensten?

De ontmoetingen, uitwisselingen en prospecties die gedurende de 4 dagen van deze jaarlijkse beurs georganiseerd worden, hebben dus rechtstreeks betrekking op onze levenswijze. De actieve aanwezigheid van onze overheidsinstellingen en van onze politieke vertegenwoordigers zijn op deze gelegenheid bepalend voor de tenuitvoerlegging van de vastgoed- en stedenbouwkundige projecten die rechtstreeks blijk geven van de capaciteit van ons Gewest om zich uit te rusten met infrastructuur die onontbeerlijk is voor haar stedelijke en economische ontwikkeling.

Kernbevoegdheden van de Staatssecretaris

Dit is een van de prioriteiten van de Brusselse Regering en meer in het bijzonder binnen de bevoegdheden van Cécile Jodogne, geografe en econome.

Van 13 tot 16 maart staan de ontwikkeling van de productieve stad van morgen en van de nieuwe stedenbouwkundige instrumenten centraal op MIPIM. Dit zou niet beter kunnen overeenkomen met de beleidslijnen die de Brusselse Regering ontwikkelt om nieuwe duurzame economische dynamieken geïntegreerd in het stedelijk weefsel te ondersteunen. We denken hierbij natuurlijk aan het Kanaalplan en aan mediapark.brussels, twee projecten die economische functies die verenigbaar zijn met de huisvesting en de kwaliteit van het stadsleven wensen in te planten in de stad.   

In juni laatsleden had Cécile Jodogne een partnerschap getekend tussen Brussel en Digital Media City van Seoul. Ze had zich hierover uitgesproken in het column van Trends/Tendances “[..] dankzij dit partnerschapsakkoord kunnen we reeds ideeën en knowhow uitwisselen, waardoor we misschien ooit Koreaanse investeerders zullen kunnen aantrekken  binnen Europa. Want op termijn zal Media Park ook een dynamisch ecosysteem zijn dat buitenlandse ondernemingen overstag zou moeten doen gaan.”