Cécile JODOGNE - STAATSSCRETARIS VOOR HET BRUSSELSE GEWEST MINISTER VAN DE BRUSSELSE FRANSTALIGE REGERING

Britse producenten op bezoek in Brussel

dinsdag, 21 november, 2017

Ontmoeting Britse producenten in Brussel Amper twee weken na het seminarie in Londen, waren twintig Britse producenten uit de audiovisuele sector gisteren op bezoek in Brussel. Hiermee gingen ze in op de uitnodiging van BI&E en AWEX.

Ons Gewest kan sterke argumenten aanreiken om producerende bedrijven aan te trekken, met name dankzij de combinatie van de federale voordelen van de Tax Shelter en de gewestelijke voordelen van Screen.brussels fund. Een voordeel dat de facturen van leveranciers met 2/3 kan verlichten mits deze gevestigd zijn in het Brussels Gewest.  

Zoals Cécile Jodogne terecht onderstreept “Met mijn administratie BI&E en onze Waalse partners, vermenigvuldig ik de acties. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat voor ons Gewest de voordelen die we aanbieden sterk verankerd zijn in onze verworvenheden : alleen al voor 2016 tellen we 27 langspeelfilms, 15 kortfilms, 20 TV-programma’s en 52 reclamespots !"

Naast de dichtheid en de hoge mate van technologische ontwikkeling van het Brussels ecosysteem dat snel gebruik heeft kunnen maken van de vooruitgang geboekt dankzij de integratie van digitale applicaties, heeft Brussel nét dat ietsje meer wat producenten aantrekt. Dit is natuurlijk vanzelfsprekend gelet op het aantal bedrijven actief in deze sector op het grondgebied van het Brussels Gewest. Het zijn er ongeveer 500 !

"Na de "Brusselisering" van de jaren ‘60 en ‘70 werd er stilaan gepleit voor het behoud van het  levens- en stedelijke en architecturaal kader in Brussel. We hebben dus geleidelijk aan de tijdperken en stedelijke stromingen opnieuw in aanzien doen stijgen, net als onze opmerkelijke gebouwen en monumenten : Barok, Neoclassicisme, Neorenaissance, Art Nouveau, Art Déco, enz. Dit maakt dat Brussel vandaag een verrassende stad is die verandert naarmate men zich verplaatst ! De stad biedt dus een zeer gevarieerde sfeer en context voor het draaien van films, programma’s en reclamespots” stelt Cécile Jodogne vast.