Audiovisuele sector : Brusselse expertise op IBC2018

woensdag, 19 september, 2018

IBC2018 AmsterdamKijk naar uitzendingen zoals The Voice of Top Chef: technologieën zorgen voor een ongeëvenaard kijk- en luistercomfort en ongeziene interactiviteit met de "toeschouwers-acteurs". Brusselse bedrijven uit deze sector hebben een erkende expertise ontwikkeld en dragen actief bij aan deze producties. Ze bieden nieuwe verlichtingstechnieken, diensten voor de verspreiding van contents, intelligente gegevensverbinding en -beheer, camera- en geluidscontroleapparatuur en accessoires, en meer.

55.000 bezoekers

IBC2018 is de Europese vakbeurs voor de audiovisuele sector en digitale media. Met 55.000 bezoekers en 1.700 exposanten, brengt het evenement alle Europese spelers in de sector en daarbuiten samen. Het Brussels Gewest is natuurlijk van de partij en zet zijn stand in om de producten en diensten van onze bedrijven te promoten.

Cécile Jodogne, Staatssecretaris voor Buitenlandse Handel, neemt deel aan de actie geleid door hub.brussels: "Wij bieden bedrijven de mogelijkheid hun zakelijke relaties op de Europese markt te prospecteren en te consolideren". Ze herinnert ook aan het belang ervan voor het audiovisuele ecosysteem van Brussel: "Deze beurs is een echt toegangspunt voor elk bedrijf dat zich internationaal wil ontwikkelen".

Wie zijn nu de Brusselse bedrijven die op de IBC2018 aanwezig zijn ?

Enkele namen: Maud Technologies biedt oplossingen voor gegevensopslag en intelligent contentbeheer, By Systems ontwikkelt geïntegreerde content-editing-systemen, Avolon voor gestandaardiseerde en moduleerbare verlichtingsoplossingen, Lilicast voor optimalisatie en het delen radio-content, Softron software waarmee alles in slow motion kan worden afgespeeld of nog StudioTech met complete oplossingen voor opname - productie - post-productie.

Brussel als Europese ontwikkelingspool voor audiovisuele bedrijven

Met bezoekers uit 170 landen is IBC2018 ook een internationaal evenement. Een unieke gelegenheid om de producenten en niet-EU potentiële investeerders te overtuigen om te kiezen voor het Brussels Gewest. Dat is wat Cécile Jodogne gedaan heeft tijdens haar inleidende toespraak tijdens het seminarie gericht op de kansen die Brussel biedt als Europese ontwikkelingspool. Ze heeft met name eraan herinnerd hoe belangrijk het is voor mediabedrijven om zich in Europa te vestigen of om te verhuizen naar het EU-grondgebied na de Brexit. Het is duidelijk, en ze heeft dit aangetoond met cijfers, dat Brussel maximale voordelen biedt : het tweede meertalige land in Europa net na Nederland, de best geplaatste stad wat betreft levenskwaliteit, kantoorruimtes die drie keer goedkoper zijn dan in Parijs, om maar te zwijgen over de toegankelijkheid van de Europese instellingen, de NAVO, de 1500 internationale organisaties en evenveel buitenlandse journalisten.